Een Postcast is een onverwacht verhaal, voor de verandering. Het zijn korte verhalen, tussentijdverrijkers die je even weghalen van je scherm om je naar een andere wereld te brengen. Voor een verandering van inzicht of perspectief om zo bij te dragen aan misschien wel een nog grotere verandering.

Door de geschiedenis heen hebben verhalen de wereld gevormd. Ze hebben veranderd hoe we onszelf en elkaar zien. Ze hebben dromen, debat, afwijkende meningen, oorlog en revolutie geïnspireerd. Ze hebben verlicht, verontwaardigd, uitgelokt, getroost en verbonden. Misschien is een Postcast voor jou ook wel zo’n verhaal en helpt het je meer te zien bij het kijken en meer te horen bij het luisteren. Wij geloven dat een klein boek zoiets kan veroorzaken. 

Typische Postcasts zijn verhalen van auteurs die ongezien, ongehoord, ongelezen zijn of misschien ergens online hebben geleefd en zo alsnog onder de mensen komen. Of verhalen die speciaal gemaakt of geschreven worden. Soms meer anekdotisch, soms meer als gids, soms een verzameling van perspectieven of een inzicht. Elk boekje is geschreven door een expert — een innovator, wetenschapper, veranderaar of een anderskijker — en met liefde en plezier gemaakt.

Tegenwoordig zitten we vaak en lang achter beeldschermen. Daarom zijn Postcasts offline: Postcasts verschijnen onvoorspelbaar onregelmatig in je brievenbus. Als post dus. Een Postcast levert je tussen de 10 en 30 minuten verrijkte tussentijd op. Wachtend voor de kassa in de rij van de supermarkt, wachtend op de bus of op je date op dat ene terrasje. Waarna een willekeurige voorbijganger misschien een gesprek met je aanknoopt omdat die ziet wat je leest, je je daardoor in dat gesprek verliest en daarmee je nieuwe partner vindt om samen dat ene idee dat je had om te zetten in een wereldbestormende en wereldreddende organisatie. Waardoor je date je niet kan vinden op het terras, op je wacht, intussen een Postcast gaat lezen en uiteindelijk daardoor een Nobelprijs wint.

WIE ZIJN DE MENSEN ACHTER POSTCAST?

Postcast is een initiatief van Causatives, een internationaal netwerk van gelijkgestemden die geloven dat verandering ontstaat door doen in plaats van erover te praten. Het team breidt telkens iets uit als er nieuwe ideeën ontstaan. Dennis van Aalst is het algemene aanspreekpunt voor alle vragen, gedachten en ideeën. Bjorn Eerkes en Ruben de Vries maken het beeld van de boekjes in actie, zowel als foto als video. Martine Eyzenga is de ontwerper van de boekjes en zorgt ervoor dat elke editie zoveel mogelijk Postcast is én zo goed mogelijk recht doet aan de schrijver en illustrator. Thomas Jacobs is verantwoordelijk voor alles wat digital vloeiend moet werken. Marcel Kampman is de creative director en zwengelt alles en iedereen aan. Liz Keel is de redacteur voor alle Engelstalige edities. Maikel Kersbergen is verantwoordelijk voor het ontwerp van al het digitale. Daan Levy is de componist en producent van alles wat muziek, tunes en effecten zijn. Theo van der Vlugt is de redacteur voor de Nederlandstalige edities. Joost Widdershoven verzorgt alle drukwerk en zorgt dat elke editie zo licht mogelijk is zonder aan gewicht te verliezen.

HOE IS POSTCAST ONTSTAAN?

Hiervan bestaat een korte en een lange versie. De korte versie is een fietstocht, iemand in een podcast slecht verstaan, ooievaars, samenvallen van ideeën en tada: Postcast was geboren. Voor de uitgebreide gedetailleerde lange versie, check de achtergrondverhalen op Medium. Daar lees je alle achter-de-schermen-verhalen.